Ajuda
Nova edició dels Pressupostos Participatius de Barri! Estem fent el procés de validació tècnica de les propostes presentades.
Fases del procés
En aquesta fase, es presenta públicament el procés de Pressupostos participatius, i s’inicia la campanya informativa per difondre els seus objectius i els canals de participació entre la ciutadania. La campanya de difusió inclou reunions informatives, díptics, cartells, banderoles, punts d’informació itinerants a l’espai públic i un espai específic a la pàgina web.
Les propostes es presenten per part de la ciutadania de forma individual o en representació d’una entitat o col·lectiu. Cada persona o entitat només pot presentar una proposta. Els representants i grups polítics no poden presentar propostes.
El període de presentació és de tres setmanes. Cada persona pot presentar la seva proposta en format paper o en format digital. Les propostes presentades en format digital es publiquen immediatament a la pàgina web, i les presentades en paper s’introdueixen posteriorment. La seva publicació a la web permet detectar propostes similars i evitar repeticions.
En aquesta mateixa pàgina web les propostes poden rebre suports. Es requereix d’un mínim de 5 suports de la ciutadania per accedir a la següent fase. Aquest mecanisme permet garantir des de l’inici que les propostes esdevinguin propostes col·lectives, de consens, i que responen a una necessitat compartida. El període per donar suport a les propostes és de quatre setmanes, iniciant-se simultàniament al de presentació de propostes.
Una vegada tancat el període per a la presentació de propostes, es dona una setmana més per a que la ciutadania pugui donar suport a les propostes més interessants.
En aquesta fase, la Comissió tècnica recull, classifica i valida les propostes presentades per la ciutadania que han obtingut un mínim de 5 suports a la pàgina web.
La validació es fa en primer lloc verificant la classificació proposada segons àmbit i categoria. En segon lloc es va comprovant que la proposta reuneix totes les condicions definides al punt 2.2 del reglament
El Consell de Ciutat, valida les classificacions i les validacions realitzades per part de la Comissió tècnica, atenent les condicions definides al punt 2.2 de la normativa del pressupost participatiu.
En aquesta fase, es desenvolupen 10 Tallers de propostes: 5 tallers de propostes de ciutat organitzats sectorialment, i 5 tallers de propostes de barri organitzats territorialment seguint la classificació dels 5 Consells de Barri.
En cada un dels Tallers de propostes, es presenten, debaten, agrupen, re-elaboren, i prioritzen les propostes de forma consensuada i democràtica. Amb l’objectiu que les propostes que es porten a la votació es construeixin a partir de la deliberació conjunta i passin de ser propostes individuals a propostes col·lectives.
Cada un dels Tallers de propostes s’organitza en grups de treball, en funció del nombre de propostes rebudes i de la previsió de persones participants. Els grups de treball són els espais on conflueixen propostes similars i es treballen col·laborativament a fi de construir propostes de major consens i qualitat.
El treball col·lectiu de definició de propostes s’orienta als següents principis:
- Visió de ciutat o barri
- Màxim nombre de necessitats satisfetes.
- Impacte del projecte en la comunitat de ciutat o de barri.
- Inclusió social i diversitat de col·lectius.
- Equitat social, de gènere i sostenibilitat ambiental.
- Facilitat d’execució
Cada Taller de propostes conclou amb una relació de propostes finalistes per portar a la votació ciutadana de la Fase 6. La priorització de propostes es realitza a partir d’un sistema de suports entre grups de treball, basat en la col·laboració i el foment de l’interès comú.
- Els 5 Tallers de propostes de ciutat prioritzen cadascun entre 2 i 4 propostes finalistes en funció del nombre de propostes convocades al mateix taller. El conjunt dels 5 Tallers en prioritzen 15, garantint com a mínim 2 per a cada temàtica. Es preveu una proporcionalitat entre el nombre de propostes convocades a cada taller i les que es porten a votació.
- Els 5 Tallers de propostes de barri prioritzen cadascun 3 propostes finalistes cada un d’ells. El conjunt dels 5 Tallers en prioritzen 15, garantint com a mínim 3 per a cada barri.
- Les propostes finalistes queden definides a través d’una descripció treballada col·lectivament al grup de treball del Taller. Alhora es defineix un Grup de seguiment format per les persones que tenen interès en col·laborar en la seva definició i execució en les fase 4 i 6.
Poden participar als tallers de propostes totes les persones que han presentat propostes que han superat la Fase de suports i la validació tècnica, i els membres del Consell de Ciutat que no siguin representants de grups municipals. Totes aquestes persones són les encarregades de treballar les propostes en els diferents Grups de treball, grups que re-elaboraran i prioritzaran les propostes de forma col·lectiva. Els membres del Consell de ciutat, addicionalment, són les persones responsables de vetllar per què els principis enunciats estiguin presents en la deliberació.
Alhora es preveu l’assistència als Tallers de propostes del personal tècnic de participació, del personal tècnic municipal relacionat amb els temes tractats, i d’experts capacitats per donar suport al llarg del procés d’elaboració de propostes. Tots ells participen als tallers exclusivament per facilitar un treball de qualitat, i aportar la informació que requereixi cada fase del taller, en aquest sentit tenen veu però no intervenen en la priorització. Els Tallers de propostes també són oberts a l’assistència dels membres del Consell de ciutat que són representants de grups municipals com a observadors del procés.
Durant 8 setmanes es desenvolupa el període de votació de propostes per part de tota la ciutadania. Es presenten les 15 propostes de ciutat i les 15 propostes de barri finalistes.
Té dret a vot tota la ciutadania major de 14 anys empadronada a Sant Cugat del Vallès. El padró de referència és el de 4 mesos abans del període de votacions.
La votació es realitza mitjançant una butlleta disponible en paper i en format digital, que conté els següents apartats: Nom de la persona; DNI; adreça de correu electrònic o telèfon; relació de 15 propostes de ciutat i relació de les 15 propostes de barri.
Cada ciutadà i ciutadana pot votar fins a 5 de les 15 opcions de propostes de ciutat i fins a 5 de les 15 cada relació opcions de propostes de barri, mitjançant l’espai habilitat en la butlleta amb tal fi.
La butlleta es pot presentar, com a mínim, a les OAC de l’Ajuntament i els districtes, a un estand itinerant habilitat expressament per al procés de Pressupostos participatius, o per via telemàtica a través de la pàgina web https://decidim.santcugat.cat.
La informació sobre els dies, horaris i ubicació de la urna de votacions s’ha de publicar, com a mínim, a la web municipal i a la web www.decidim.santcugat.cat, així com al Tauler d’Anuncis de l’Ajuntament.
Un cop s’ha produït l’escrutini, el Consell de Ciutat aprova la relació de propostes guanyadores en funció dels resultats obtinguts.
- Per a la relació de les 5 propostes de ciutat, es consideren guanyadores les 5 propostes més votades.
- Per a la relació de les 5 propostes de barri, es considera guanyadora la més votada ubicada a cada un dels barris, entesos com els àmbits territorials que engloben cada un dels 5 Consells de Barri de la ciutat: Centre Est, Centre Oest, Mira-sol, la Floresta i Les Planes. S’executa la proposta més votada de cada barri sempre que els vots rebuts siguin superiors al 4% de la població del barri.
Inici de l'execució de les 10 propostes més votades: 5 projectes de ciutat i 5 projectes de barri.
Pressupost Participatiu 2018-2019
#PracticoCiutat Ja tenim els 10 projectes més votats!!
Quant a aquest procés
La segona edició dels Pressupostos Participatius de Sant Cugat ja té guanyadors! Són 10 projectes (5 de ciutat i 5 de barri) que hem triat entre tots i totes. Ara comencem a treballar per fer-los realitat!
Fases:
- Fase 0: Elaboració de les normes de funcionament (Consell de Ciutat)
- Fase 1: Recollida de propostes i suports (del 23 d'octubre al 12 de novembre de 2017)
- Fase 2: Validació tècnica de les propostes que han obtingut un mínim de 5 suports
- Fase 3: Tallers de debat ciutadà: 5 tallers de ciutat i 5 de barri (gener-febrer 2018)
- Fase 4: Votació de les 30 propostes finalistes (del 23 d'abril al 17 de juny de 2018)
- Fase 5: Execució de les 10 propostes més votades (2018-19)
La segona edició dels pressupostos participatius va començar a l'octubre del 2017 amb la recollida de propostes. De les 300 propostes que es van recollir, les que comptaven amb 5 suports van passar a la fase de validació tècnica. Finalment, 151 propostes viables es van portar als tallers de debat ciutadà, on es van prioritzar les 30 propostes que es van portar a votació.
Les votacions es van fer entre el 23 d’abril i el 17 de juny, tant en paper com on line. Hi podien participar totes les persones empadronades a Sant Cugat a partir de 14 anys.
En aquesta segona edició dels Pressupostos Participatius, cada persona podia escollir fins a 5 propostes de ciutat (dotades amb un màxim de 300.000 €) i fins a 5 propostes de barri (dotades amb un màxim de 80.000 €).
En total, es van escollir 10 projectes: els 5 més votats en la categoria de ciutat i el més votat de cada un dels 5 barris.
Per resoldre qualsevol dubte, pots enviar un correu a participacio@santcugat.cat o trucar al telèfon 935657000
Compartir