Comissió de resposta escolar a l'emergència climàtica
Creada pel Consell Escolar Municipal 2020
Canvis a "Monogràfic sobre residus, 20 de maig 2020 17h"
Descripció (Català)
-
-
Aquest primer monogràfic de la comissió CEM per la resposta escolar a les emergències actuals el dediquem als residus.
WEBINAR “REORIENTAR EL TREBALL AMB RESIDUS A L'ESCOLA”
Comissió per la Resposta Escolar a l'Emergència Climàtica del CEM
Farem una pluja d'idees per la reducció de residus paral·lela a la trobada a la plataforma Decidim: https://decidim.santcugat.cat/admin/assemblies/CEM-emergencia/
1. Curiositats del món: https://www.youtube.com/watch?v=P8TvfFUTSZI
2. Revisió de conceptes antics i nous
Si abans fèiem èmfasi en el reciclatge i els contenidors, ara el volem fer sobre la reducció:
- els residus ja no haurien d'arribar al centre, i si arriben, han de sortir a les butxaques de qui els ha dut
- el més important és fer l'esforç de comprar només allò que sapiguem que no comporta problemes posteriors, d'organitzar el consum en funció de diferents criteris
Si abans donàvem el sistema de reciclatge com a bo, ara el volem problematitzar:
- hi ha diferents models i maneres d'organitzar la gestió dels residus, i tenen diferents impactes ambientals
- és important que entrem en el debat democràtic de polítiques de gestió de residus, perquè el disseny de la ciutat pot tenir impactes socioecològics indesitjables; ens hem de formar com a ciutadania activa i no passiva
Si abans consideràvem els residus com un problema només “amb el medi ambient”, ara el volem considerar també com un assumpte de justícia eco-social:
- els residus que generem a Sant Cugat i no separem del tot o són de rebuig es tracten a les zones més pobres de la zona metropolitana de Barcelona, Montcada i Sant Adrià del Besòs, amb el que es produeix un efecte sobre la salut dels més pobres
- hem de pensar en tota l'àrea metropolitana i no només en Sant Cugat
Si fins ara hem considerat un problema de residus, fem la taula d'emergència “Residu Zero”, etc, ara volem considerar un problema de tot el cicle d'extracció – transformació – comercialització – ús – tractament com a residu – vida post-tractament dels materials que fem servir a la societat:
- no és possible contribuir a millorar el món si no el veiem tal i com és, i els cicles d'energia i materials dels que participem abasten tot el globus, s'aprofiten de les desigualtats internacionals, dels sectors de població més vulnerables; estan dominades per l'interès en un benefici que no és beneficiós per nosaltres (pel planeta en general); estan organitzats segons un disseny polític que ens buida d'indústria pròpia, que dona per bo el creixement econòmic
- la sostenibilitat ha de ser solidària també, amb tot el planeta i això implica reorientar de nou el disseny de la nostra societat amb criteris que no hem de deixar en mans d'experts, sinó d'un fort debat democràtic
3. Acció ambiental (ben lligada amb la reflexió): Quin tipus d'acció ambiental hauríem de fer?
- Es pot començar amb una caracterització dedicada a la reducció, per entendre bé el “sistema-escola”;
- hauria d'incloure parlar amb el personal de neteja, i acabar amb compromisos,
- hauria de descobrir el món del cicle extracció-... fins post-tractament, i acabar amb recerca de què podríem fer a casa per reduir aquest cicle (comprar de més a prop, fer-s'ho un mateix, etc), i
- hauria de plantejar un debat sobre diferents sistemes de residus, i podem acabar escrivint una carta a les autoritats.
- Un bon debat anual sobre mesures per reduir residus seria interessant, per construir conjuntament. Aquí poden sortir les diferents solucions: entrepans, carmanyoles, boc-n-rols, auto-prohibicions... i fer cartells, recomanacions, organitzar-se en comissions...
- Potser un format interessant seria una jornada anual per plantejar aquesta dinàmica.
- Es pot acabar amb una altra caracterització.
- Què li podem oferir a l'alumnat? Fer-se càrrec de què?
4. Què podem oferir el sector d'educadors/es?
- Un material per desenvolupar aquesta jornada d'informació i debat.
- Només activitats si féssim una gran organització entre centres amb Fridays (de “grans a petits”). No tenim recursos disponibles per més, apart d'alguna puntual.
- L'organització d'una trobada anual a algun lloc al poble (aquest curs no) en la que s'expliquessin els diferents projectes entre centres.
5. Comentaris/debat sobre les idees i les accions
6. Decidim quin serà el proper monogràfic: tema i dia
-
+
Aquest primer monogràfic de la comissió CEM per la resposta escolar a les emergències actuals el dediquem als residus.
WEBINAR “REORIENTAR EL TREBALL AMB RESIDUS A L'ESCOLA”
Comissió per la Resposta Escolar a l'Emergència Climàtica del CEM
Farem una pluja d'idees per la reducció de residus paral·lela a la trobada a la plataforma Decidim: https://decidim.santcugat.cat/admin/assemblies/CEM-emergencia/
Es recomana preparar-se mirant el documental "BROKEN (o "En pocas palabras: La farsa del reciclaje" que es pot veure a Netfix com a mínim).
1. Curiositats del món: https://www.youtube.com/watch?v=P8TvfFUTSZI
2. Revisió de conceptes antics i nous
Si abans fèiem èmfasi en el reciclatge i els contenidors, ara el volem fer sobre la reducció:
- els residus ja no haurien d'arribar al centre, i si arriben, han de sortir a les butxaques de qui els ha dut
- el més important és fer l'esforç de comprar només allò que sapiguem que no comporta problemes posteriors, d'organitzar el consum en funció de diferents criteris
Si abans donàvem el sistema de reciclatge com a bo, ara el volem problematitzar:
- hi ha diferents models i maneres d'organitzar la gestió dels residus, i tenen diferents impactes ambientals
- és important que entrem en el debat democràtic de polítiques de gestió de residus, perquè el disseny de la ciutat pot tenir impactes socioecològics indesitjables; ens hem de formar com a ciutadania activa i no passiva
Si abans consideràvem els residus com un problema només “amb el medi ambient”, ara el volem considerar també com un assumpte de justícia eco-social:
- els residus que generem a Sant Cugat i no separem del tot o són de rebuig es tracten a les zones més pobres de la zona metropolitana de Barcelona, Montcada i Sant Adrià del Besòs, amb el que es produeix un efecte sobre la salut dels més pobres
- hem de pensar en tota l'àrea metropolitana i no només en Sant Cugat
Si fins ara hem considerat un problema de residus, fem la taula d'emergència “Residu Zero”, etc, ara volem considerar un problema de tot el cicle d'extracció – transformació – comercialització – ús – tractament com a residu – vida post-tractament dels materials que fem servir a la societat:
- no és possible contribuir a millorar el món si no el veiem tal i com és, i els cicles d'energia i materials dels que participem abasten tot el globus, s'aprofiten de les desigualtats internacionals, dels sectors de població més vulnerables; estan dominades per l'interès en un benefici que no és beneficiós per nosaltres (pel planeta en general); estan organitzats segons un disseny polític que ens buida d'indústria pròpia, que dona per bo el creixement econòmic
- la sostenibilitat ha de ser solidària també, amb tot el planeta i això implica reorientar de nou el disseny de la nostra societat amb criteris que no hem de deixar en mans d'experts, sinó d'un fort debat democràtic
3. Acció ambiental (ben lligada amb la reflexió): Quin tipus d'acció ambiental hauríem de fer?
- Es pot començar amb una caracterització dedicada a la reducció, per entendre bé el “sistema-escola”;
- hauria d'incloure parlar amb el personal de neteja, i acabar amb compromisos,
- hauria de descobrir el món del cicle extracció-... fins post-tractament, i acabar amb recerca de què podríem fer a casa per reduir aquest cicle (comprar de més a prop, fer-s'ho un mateix, etc), i
- hauria de plantejar un debat sobre diferents sistemes de residus, i podem acabar escrivint una carta a les autoritats.
- Un bon debat anual sobre mesures per reduir residus seria interessant, per construir conjuntament. Aquí poden sortir les diferents solucions: entrepans, carmanyoles, boc-n-rols, auto-prohibicions... i fer cartells, recomanacions, organitzar-se en comissions...
- Potser un format interessant seria una jornada anual per plantejar aquesta dinàmica.
- Es pot acabar amb una altra caracterització.
- Què li podem oferir a l'alumnat? Fer-se càrrec de què?
4. Què podem oferir el sector d'educadors/es?
- Un material per desenvolupar aquesta jornada d'informació i debat.
- Només activitats si féssim una gran organització entre centres amb Fridays (de “grans a petits”). No tenim recursos disponibles per més, apart d'alguna puntual.
- L'organització d'una trobada anual a algun lloc al poble (aquest curs no) en la que s'expliquessin els diferents projectes entre centres.
5. Comentaris/debat sobre les idees i les accions
6. Decidim quin serà el proper monogràfic: tema i dia
Detalls d'ubicació (Català)
- -Vídeoconferència, l'enllaç s'enviarà poc abans (per evitar pesats i mala gent) per correu electrònic
- +Vídeoconferència, no serà a l'Ajuntament! l'enllaç s'enviarà poc abans (per evitar pesats i mala gent) per correu electrònic