Ajuda
Nova edició dels Pressupostos Participatius de Barri! Estem fent el procés de validació tècnica de les propostes presentades.
Fases del procés
Les propostes es poden presentar de forma individual o en representació d’una entitat o col·lectiu. Cada persona pot presentar la seva proposta en format digital, i aquesta queda publicada a la web de manera inmediata. Per a poder presentar propostes, cal registrar-se a la plataforma “decidim Sant Cugat”, amb un nom d’usuari i correu electrònic de contacte.
Cada persona o entitat pot presentar un màxim de 2 propostes.
Les propostes poden ser:
Inversions:
- Projectes que perduren en el temps
- Cost màxim: 50.000 Euros
- Poden ser: intervencions en edificis o espais públics, mobiliari i art urbà, elements per a la cura o l'esport, millores en espais naturals
Propostes de pressupost ordinari:
- Actuacions no materials que es fan en un moment concret.
- Cost màxim: 5.000 Euros
- Poden ser: esdeveniments i programes culturals, socials o educatius, accions de formació, sensibilització o comunicació, estudis sobre la ciutat...
Les propostes han de donar resposta a un o diversos dels objectius del barri:
LÍNIES ESTRATÈGIQUES NUCLI ANTIC: PERSONES
- Millorar els equipaments del barri
- Fomentar activitats diverses, intergeneracionals i de cohesió
- Impulsar projectes per a la gent gran
- Incentivar projectes i activitats al barri i suport al teixit associatiu
- Potenciar la igualtat de gènere i les accions amb perspectiva de gènere
LÍNIES ESTRATÈGIQUES NUCLI ANTIC: CIUTAT
- Generar espais públics de convivència i joc, inclusius, nets i segurs
- Promoure el comerç de proximitat i projectes de l’economia social, solidària i sostenible
- Impulsar mesures per facilitar l’accés a l’habitatge, parc d’habitatge públic i models alternatius
LÍNIES ESTRATÈGIQUES NUCLI ANTIC: PLANETA
- Apostar per la mobilitat accessible, sostenible i inclusiva
- Promoure energies renovables, millora de l’eficiència energètica i gestió de residus
Les propostes publicades al web poden rebre suports. Cada persona podrà donar fins a 10 suports a les propostes presentades. Els suports permeten recollir una primera priorització ciutadana de les propostes, i garantir que tinguin una visió de barri. Les 20 propostes amb més suport passaran a la fase de validació tècnica.
Les propostes, un cop presentades formen part del procés, i no es poden retirar per part del proposant inicial, doncs esdevenen propostes col·lectives a mesura que es van desenvolupant les següents fases.
Si tens problemes per a presentar la proposta per internet, truca al 010 o escriu un correu electrònic a participació@santcugat.cat.
En aquesta fase es valora la viabilitat de cada proposta. Per a que una proposta sigui vàlida, ha de complir amb les següents condicions:
- Correspondre’s amb una o diverses línies estratègiques del barri (aprovades pel Consell de Barri)
- Tenir visió de barri
- Ser valorables i viables econòmicament.
- Ser realitzables tècnicament.
- Executables en un any les propostes de pressupost ordinari, i executables en dos anys les propostes d’inversió.
- Respectar el marc jurídic i legal existent.
- Ser de competència municipal.
- No contradir els plans aprovats.
- No contemplar subvencions a entitats ni el finançament de projectes no municipals ja existents.
- No ser una intervenció de manteniment.
- No representar una actuació que precisa de continuïtat en el temps més enllà del pressupost assignat.
Quedaran excloses les següents propostes::
- Les propostes que ja tinguin alguna partida pressupostària o estiguin previstos per part del serveis municipals.
- Les propostes que discriminin a les persones per la seva condició socioeconòmica, d’origen, de gènere o que impliqui algun tipus d'impacte negatiu sobre el medi ambient.
- Les propostes vinculades a un proveïdor, empresa o marca concreta.
- La compra de material o equipament d’ús comunitari que no s’ubiqui en un equipament municipal i el departament corresponent no en pugui assumir la gestió i el manteniment.
Quan les propostes incloguin una ubicació concreta, les ubicacions proposades hauran de ser validades posteriorment per part de la Comissió tècnica i la Comissió de Seguiment, i en cap cas l’acceptació de la proposta implica el compromís d’executar-la al lloc indicat inicialment.
En aquesta fase, es presenten les propostes vàlides al Consell de Barri, on es debaten, agrupen, re-elaboren, i prioritzen les propostes de forma consensuada i democràtica, amb l’objectiu que les propostes que es porten a la votació es construeixin a partir de la deliberació conjunta i passin de ser propostes individuals a propostes col·lectives.
La sessió del Consell de Barri s'organitzarà en funció del nombre de propostes rebudes i de la previsió de persones participants. Són els espais on conflueixen propostes de les diferents línies estratègiques i es treballen de forma col·laborativa a fi de construir propostes de major consens i qualitat.
El treball col·lectiu de definició de propostes s’orienta als següents principis:
- Impacte en la línia estratègica. El grau en què la proposta permet desenvolupar la línia estratègia.
- Impacte del projecte en la comunitat de barri. El nombre de persones beneficiaries de la proposta, que es veuen beneficiades amb l'execució del projecte.
- Equitat social i inclusió. El grau en què la proposta beneficia a tots els col·lectius i fomenta la inclusió
- Sostenibilitat ambiental. La proposta és respectuosa amb el medi ambient, genera un baix impacte ambiental, aporta millores ambientals o representa una acció de lluita contra el canvi climàtic.
- Garantia d’equilibri territorial. La relació de propostes prioritzades han de comptar amb un equilibri entre els diferents ubicacions proposades, per tal de que les diferents zones del barri tinguin projectes a desenvolupar.
La sessió del Consell de Barri conclou amb una relació de màxim de 10 propostes d’inversió i 8 propostes d’ordinari, que es portaran a votació ciutadana. En cas de que hi hagi menys propostes, es portaran a votació totes les propostes vàlides presentades, sense que sigui necessari realitzar una priorització en el Consell de Barri. La llista de propostes finals ha de garantir un repartiment equilibrat segons les diferents línies estratègiques i buscant l’equilibri territorial dins del barri.
Del 14 de novembre fins l'11 de desembre es realitza la votació ciutadana de les propostes del Pressupost Participatiu.
Pot votar tota la ciutadania de Sant Cugat major de 14 anys i empadronada en un dels àmbits territorials dels Consells de Barri (Nucli antic, Centre Est, Centre Oest, Mira-sol, La Floresta i Les Planes).
Cada ciutadà i ciutadana pot votar fins a 6 propostes d’inversió del seu barri.
Un cop s’ha produït la votació, els diferents Consells de Barri i la Comissió de Pressupostos Participatius informa la relació de propostes guanyadores en funció dels resultats obtinguts i les trasllada per a la seva aprovació al Consell de Barri corresponent.
Una vegada finalitzada la votació, es convoquen els diferents grups de treball del barri per tal de donar suport en la definició dels projectes d’execució de les propostes guanyadores.
El seguiment dels projectes es realitza des dels grups de treball i el Consell de Barri, i s'informa el veïnat a través dels canals de comunicació del barri.
Mira-sol
Pressupost participatiu del barri
Sobre aquest procés
Comencem a treballar en els projectes escollits!
Un cop votats els projectes que volem que es facin amb els diners dels Pressupostos Participatius del barri, i validats els resultats amb el Consell de Barri, ara comencem a treballar per fer realitat les propostes guanyadores.
Durant els propers mesos anirem convocant grups de treball dels diferents projectes per definir i concretar les propostes. Si vols participar-hi i dir la teva, segueix els canals del Consell de Barri per estar al dia de les convocatòries.
- Subscriu-te al butlletí digital (Enllaç extern) (Enllaç extern)
- Apunta't al canal de Telegram de Mira-sol (Enllaç extern)
D'on han sortit les propostes?
Les propostes les havíeu presentat les veïnes i veïns de Mira-sol i van validar-se tècnicament per part dels diferents àmbits municipals. Posteriorment, el Consell de Barri va definir, juntament amb el veïnat, quines propostes es portaven a votació. En el cas de la despesa ordinària, es podien fer totes les propostes que s'havien presentat i per aquest motiu, les va validar el Consell de Barri i no es van portar a votació.
Qui ha votat?
Podien votar totes les persones a partir de 14 anys empadronades a Mira-sol.
Quants diners invertim en aquest procés?
En total, invertim 1’5 milions d’euros dels pressupostos municipals del 2022 i 2023. A Mira-sol, hem decidit el destí de 216 mil euro.
I els projectes d'anteriors edicions?
Tots els projectes que vam votar s'han fet o s'estan treballant! Els projectes de pressupost ordinari de l'anterior edició es van executar el 2021, i els projectes d'inversió requereixen més temps de treball, disseny i contractació, i aviat es podran anar executant les diferents obres. Consulta l'estat d'execució dels projectes de l'anterior edició. (Enllaç extern)
Recorda que Mira-sol inclou els barris de Mira-sol, Can Rabella, Can Cabassa, Mas Gener, Ca n’Ametller, Can Mates Oest, Can Mates Est, Bell Indret i la Colònia Oller.
Compartir