Modificació del PGM en l'àmbit de les finques del carrer Andana 1-3 de Sant Cugat del Vallès
Consulta pública prèvia
Canvis a "Defecte de forma a la Consulta pública i mantenient espai verd"
Cos
-
-["
L’Ajuntament proposa modificar el PGM de les finques del carrer Andana 1-3 per que es puguin destinar a la construcció d'allotjament públic dotacional.
Segons la proposta de l’Ajuntament: “A nivell urbanístic, en el planejament vigent l’àmbit està qualificat d’espai verd de nova creació i d’una vialitat perimetral sense utilitat”
En el raonament de la Consulta pública prèvia hi ha un defecte de forma que la invalida:
L’Ajuntament argumenta la problemàtica de l’accés a l’habitatge com el motiu per la requalificació d’aquestes finques i esmenta l'apartat 5 de l'article 34 del text refós de la Llei d'urbanisme, adjunto el que està escrit al web de proposta de modificar el PGM (les cursives i negretes són originals):
---
L'apartat 5 de l'article 34 del text refós de la Llei d'urbanisme, defineix els allotjaments dotacionals:
“5. [...] A aquest efecte, és equipament d'allotjament dotacional el que es destina a satisfer les necessitats temporals d'habitació de les persones, en règim d'ús compartit de tots o una part dels elements de l'allotjament amb altres usuaris, o en règim d'ús privatiu d'un habitatge complet, per raó de: a) Dificultat d'emancipació; b) Requeriments d'acolliment, d'assistència sanitària o d'assistència social; c) Feina o estudi; d) Afectació per una actuació urbanística.”
Així doncs, resulta oportú estudiar aquells emplaçaments de la ciutat que, per la seva qualificació, superfície, comunicacions o entorn, siguin aptes, directament o amb potencial, per acollir aquests allotjaments dotacionals.
---
He anat al web de l’Ajuntament de Sant Cugat (Seu electrònica/03 Llicència d’obres/Normativa) i m’he descarregat el Decret Legislatiu 1/2010 d’aprovació del text refós de la Llei d’Urbanisme, i a l’apartat 5 de l’article 34 no posa lo que s’indica en la proposta de modificar el PGM.
Per si de cas he anat a https://territori.gencat.cat › urbanisme › publicacions i m’he descarregat el pdf de Text refós de la Llei d’Urbanisme amb el segell de la Generalitat, i tampoc està el redactat de la proposta de modificar el PGM del carrer Andana 1-2, en cap cas he trobat els quatre punts a), b), c) i d) de condicions d'ús privatiu d'un habitatge complet.
Si l’Ajuntament cita un article d’una llei i en base a aquest article argumenta una proposta als ciutadans però en realitat no existeix el redactat a la llei esmentada llavors la proposta té un defecte de forma que la invalida, per tant el que ha de fer l’Ajuntament es retirar la proposta o argumentar-la de forma diferent obrint un nou procés participatiu.
Però, quina serà la conseqüència en el cas que l’Ajuntament no atengui a la participació ciutadana?
En breu: que l’espai on estan actualment els horts urbans passarà a ser espai per a habitatges de Promusa.
¿De veritat no hi han alternatives per construir habitatges assequibles que no impliquin la eliminació d’espais verds, i en aquest cas espais verds productius?
No dubto que l’accés a l’habitatge és un problema, però això suposa eliminar zona verda a prop del nucli urbà.
Segons la web de l’Ajuntament:
“El segon concurs d’horts urbans (maig de 2017) va cedir els espais a les entitats guanyadores següents:
…
Horts carrer Andana: AEiG Berenguer el Gran, Esplai Sarau, Esplai Pica-Roca, Escola d'Excursionisme
…
Entre maig i juny de 2021, s'han posat en marxa els horts del carrer Andana, …”
Els horts urbans a Sant Cugat del Vallés es regeixen per el Reglament de règim d’ús dels horts de titularitat municipal de Sant Cugat del Vallès, “Cultiva’t”, aprovat inicialment pel Ple de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, en la sessió del 16/05/2022, i aprovat definitivament en el BOPB del 06/10/2022.
No fa ni dos anys que s’han posat en marxa els horts de titularitat municipal i tan sols 3 mesos de l’aprovació definitiva del Reglament i ja volen eliminar un dels horts?
Realment l’Ajuntament ha fet un seguiment de l’aprofitament d’aquests espais?, com els veig cada dia afirmo que no s’utilitzen correctament com hort urbà, si les entitats guanyadores no les aprofiten doncs que no continuïn i siguin altres entitats les que els aprofitin com a hort urbà, o si els requisits de concessió no permeten que s’adjudiquin a particulars que es busqui la manera d’adjudicar-los a petits productors que puguin produir de forma ecològica i vendre la producció al Mercat de Pagès.
I si resulta que el projecte de horts urbans no està funcionant correctament, que la decisió no sigui canviar horts urbans per construcció, sinó mantenir la zona verda amb altre dedicació.
L’Ajuntament hauria de preservar els espais verds de la ciutat i aconseguir que els horts urbans donin fruit en benefici de la comunitat, i també promoure l’habitatge assequible per a famílies que ho necessitin, els dos objectius han de ser possibles sense que la promoció urbanística, ni que sigui per motius socials, passi per sobre del manteniment del medi, de l’espai verd, prou casos hem vist a molts municipis de destrucció del medi natural per afavorir la construcció d’habitatges.
"] -
+["
L’Ajuntament proposa modificar el PGM de les finques del carrer Andana 1-3 per que es puguin destinar a la construcció d'allotjament públic dotacional.
Segons la proposta de l’Ajuntament: “A nivell urbanístic, en el planejament vigent l’àmbit està qualificat d’espai verd de nova creació i d’una vialitat perimetral sense utilitat”
En el raonament de la Consulta pública prèvia hi ha un defecte de forma que la invalida:
L’Ajuntament argumenta la problemàtica de l’accés a l’habitatge com el motiu per la requalificació d’aquestes finques i esmenta l'apartat 5 de l'article 34 del text refós de la Llei d'urbanisme, adjunto el que està escrit al web de proposta de modificar el PGM (les cursives i negretes són originals, a sota adjunto imatge de la pàgina web de la Consulta prèvia):
---
L'apartat 5 de l'article 34 del text refós de la Llei d'urbanisme, defineix els allotjaments dotacionals:
“5. [...] A aquest efecte, és equipament d'allotjament dotacional el que es destina a satisfer les necessitats temporals d'habitació de les persones, en règim d'ús compartit de tots o una part dels elements de l'allotjament amb altres usuaris, o en règim d'ús privatiu d'un habitatge complet, per raó de: a) Dificultat d'emancipació; b) Requeriments d'acolliment, d'assistència sanitària o d'assistència social; c) Feina o estudi; d) Afectació per una actuació urbanística.”
Així doncs, resulta oportú estudiar aquells emplaçaments de la ciutat que, per la seva qualificació, superfície, comunicacions o entorn, siguin aptes, directament o amb potencial, per acollir aquests allotjaments dotacionals.
---
He anat al web de l’Ajuntament de Sant Cugat (Seu electrònica/03 Llicència d’obres/Normativa) i m’he descarregat el Decret Legislatiu 1/2010 d’aprovació del text refós de la Llei d’Urbanisme, i a l’apartat 5 de l’article 34 no posa lo que s’indica en la proposta de modificar el PGM.
Per si de cas he anat a https://territori.gencat.cat › urbanisme › publicacions i m’he descarregat el pdf de Text refós de la Llei d’Urbanisme amb el segell de la Generalitat, i tampoc està el redactat de la proposta de modificar el PGM del carrer Andana 1-2, en cap cas he trobat els quatre punts a), b), c) i d) de condicions d'ús privatiu d'un habitatge complet.
Si l’Ajuntament cita un article d’una llei i en base a aquest article argumenta una proposta als ciutadans però en realitat no existeix el redactat a la llei esmentada llavors la proposta té un defecte de forma que la invalida, per tant el que ha de fer l’Ajuntament es retirar la proposta o argumentar-la de forma diferent obrint un nou procés participatiu.
Però, quina serà la conseqüència en el cas que l’Ajuntament no atengui a la participació ciutadana?
En breu: que l’espai on estan actualment els horts urbans passarà a ser espai per a habitatges de Promusa.
¿De veritat no hi han alternatives per construir habitatges assequibles que no impliquin la eliminació d’espais verds, i en aquest cas espais verds productius?
No dubto que l’accés a l’habitatge és un problema, però això suposa eliminar zona verda a prop del nucli urbà.
Segons la web de l’Ajuntament:
“El segon concurs d’horts urbans (maig de 2017) va cedir els espais a les entitats guanyadores següents:
…
Horts carrer Andana: AEiG Berenguer el Gran, Esplai Sarau, Esplai Pica-Roca, Escola d'Excursionisme
…
Entre maig i juny de 2021, s'han posat en marxa els horts del carrer Andana, …”
Els horts urbans a Sant Cugat del Vallés es regeixen per el Reglament de règim d’ús dels horts de titularitat municipal de Sant Cugat del Vallès, “Cultiva’t”, aprovat inicialment pel Ple de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, en la sessió del 16/05/2022, i aprovat definitivament en el BOPB del 06/10/2022.
No fa ni dos anys que s’han posat en marxa els horts de titularitat municipal i tan sols 3 mesos de l’aprovació definitiva del Reglament i ja volen eliminar un dels horts?
Realment l’Ajuntament ha fet un seguiment de l’aprofitament d’aquests espais?, com els veig cada dia afirmo que no s’utilitzen correctament com hort urbà, si les entitats guanyadores no les aprofiten doncs que no continuïn i siguin altres entitats les que els aprofitin com a hort urbà, o si els requisits de concessió no permeten que s’adjudiquin a particulars que es busqui la manera d’adjudicar-los a petits productors que puguin produir de forma ecològica i vendre la producció al Mercat de Pagès.
I si resulta que el projecte de horts urbans no està funcionant correctament, que la decisió no sigui canviar horts urbans per construcció, sinó mantenir la zona verda amb altre dedicació.
L’Ajuntament hauria de preservar els espais verds de la ciutat i aconseguir que els horts urbans donin fruit en benefici de la comunitat, i també promoure l’habitatge assequible per a famílies que ho necessitin, els dos objectius han de ser possibles sense que la promoció urbanística, ni que sigui per motius socials, passi per sobre del manteniment del medi, de l’espai verd, prou casos hem vist a molts municipis de destrucció del medi natural per afavorir la construcció d’habitatges.
"]