Nova ordenança de la la Zona de baixes emissions
#ZBE Consulta pública prèvia a l'aprovació de la nova ordenança que regularà la zona de baixes emissions.
Ja s'ha aprovat inicialment la ordenança de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Consulta el document.
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Participació en ordenances, reglaments i planejament urbanístic
La nova ordenança regularà la circulació dels vehicles més contaminants dins la Zona de baixes emissions, al centre de Sant Cugat, amb l'objectiu de garantir la qualitat de l'aire.
L'aire que respirem
L’Organització Mundial de la Salut (OMS), en la «Nota descriptiva sobre qualitat de l’aire i salut», defineix la contaminació de l’aire com un important risc mediambiental per a la salut i considera que la disminució dels nivells de pol·lució atmosfèrica poden reduir la càrrega de morbiditat derivada d’accidents cerebrovasculars, càncers de pulmó i pneumopaties cròniques i agudes, entre elles, l’asma.
A la Unió Europea ha estat un objectiu principal la millora de la qualitat ambiental des de la Directiva 96/62/CE del Consell, de 27 de setembre de 1996, sobre avaluació i gestió de la qualitat de l’aire ambient, fins les vigents Directiva 2004/107/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de desembre de 2004, relativa a l’arsènic, el cadmi, el mercuri, el níquel i els hidrocarburs aromàtics policíclics en l’aire ambient i, particularment, la Directiva 2008/50/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l’aire ambient i a una atmosfera més neta en Europa (que regula els contaminants partícules en suspensió, òxid de sofre i nitrogen, monòxid de carboni, plom i ozó, entre altres).”
A les ciutats de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, la intensa activitat industrial, l’alt volum de trànsit, el clima mediterrani d’escassa pluja i l’arribada de núvols de pols sahariana afavoreixen concentracions d’elements contaminants a l’aire que es respira. Aquest fet afecta negativament la salut.
Els dos elements perjudicials per a la salut de les persones més abundants són el diòxid de nitrogen (NO2), un gas irritant que ataca els pulmons i que produeixen sobretot els motors de combustió interna, i les partícules en suspensió menors de 10 micres (PM10), que afecten especialment el sistema respiratori i cardiovascular, i que tenen origen principalment en els processos de combustió, rodaments i frenades de vehicles, en les obres de construcció, o en la pols que arriba del Sàhara.
Encara que són invisibles als ulls aquests contaminants són molt perjudicials per a la salut de totes les persones, però especialment per als col·lectius més vulnerables com ara els infants, les dones embarassades, les persones adultes amb cardiopaties o afectacions respiratòries i la gent gran.
La implantació d'una Zona de Baixes emissions permetrà reduïr el trànsit al centre de Sant Cugat i limitar les emissions de NO2 i PM10.
INFOGRAFIA: L'aire que respirem a l'Àrea Metropolitana de Barcelona
Consulta pública prèvia a l'aprovació de l'Ordenança
L’Ajuntament de Sant Cugat habilita aquest espai de consulta prèvia a l’elaboració de l'Ordenança de la Zona de Baixes Emissions, d’acord amb el que estableix l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques i, amb aquesta finalitat es pretén recavar, durant el termini de 15 dies naturals, l’opinió de la ciutadania i de les organitzacions afectades per la norma, envers els següents aspectes:
1.-Problemes que es pretenen solucionar amb la futura modificació normativa
Amb aquesta Ordenança es pretén disposar d'un marc normatiu que permeti regular la circulació de vehicles a la Zona de Baixes Emissions a Sant Cugat.
2.- Necessitat i oportunitat de la nova ordenança
La Zona de baixes emissions del centre de Sant Cugat és l'àmbit on es restringeix progressivament la circulació dels vehicles més contaminants. Aquesta és una de les mesures municipals per vetllar per la qualitat de l’aire que respirem i garantir el dret a la salut a la ciutat. L'aprovació d'una ordenança és imprescindible per a l'aplicació d'aquestes mesures.
3.- Els objectius de la norma
La norma limitarà la circulació dels vehicles més contaminants (sense etiqueta de la DGT) en les Zones de Baixes Emissions, amb l'objectiu de millorar els nivells de contaminació a Sant Cugat i aconseguir una millor qualitat de l’aire. Això repercuteix de manera directa en la salut de la ciutadania i la preservació del Medi Ambient.
4.- Possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries
Tot i que es consideren altres actuacions per a millorar la qualitat de l'aire, la instauració de la Zona de Baixes Emissions es considera prioritària pel seu impacte i eficàcia.
Termini finalització consulta: 11 de novembre de 2019
Compartir: